Amióta a világ elsőszámú internetes kereskedőházának vezére bejelentette, komolyan foglalkoznak a drónos csomagszállítás lehetőségével, szinte nem múlt el hónap anélkül, hogy ne rukkolt volna elő valaki hasonló megoldással. A sörtől kezdve a pizzán át az irodában felejtett kulcsok szállításáig világszerte megjelentek a startup cégek, akik kopterek segítségével kívánják forradalmasítani a csomagküldést. Mindeközben az Amazon a Szövetségi Légügyi Hivatal szigorú előírásai miatt kénytelen volt a földön tartani – vagy legalábbis egy fedett raktárban reptetni – saját fejlesztésű drónját. Eddig.
Az FAA tegnap hivatalos közleményben tudatta, engedélyezi az Amazonnak a Prime Air „kutatási és kísérleti jelleggel” történő tesztelését. Természetesen a szokásos feltételek mellett: nem repülhetnek 400 láb felett, csak látótávolságon belül, képzett pilótával, ésatöbbi. A döntés meghozatalában állítólag szerepet játszott az is, hogy az Amazon nemrég azzal fenyegetőzött, Angliába viszi a kvadkopter fejlesztését és tesztelését. A Hivatal lépése azonban nem csak emiatt rendkívüli.
Eddig jellemzően kétféle esetben adott engedélyt az FAA drónok rendszeres használatára. Két évvel ezelőtt pályázat útján hat intézmény, köztük három egyetem nyerte el annak jogát, hogy pilóta nélküli légijárműveket teszteljenek. A Hivatal célja ezzel a légtérbe történő biztonságos integráció előkészítése volt, a folyamat azonban túl lassúnak bizonyult, kénytelenek voltak nyitni a kereskedelmi szféra felé is. Ennek eredményeként mára egy tucat cég, például Hollywood-i légifelvételek készítésével foglalkozó vállalkozások kaptak engedélyt drónok kereskedelmi céllal történő használatára.
Az Amazon esete azért kirívó, mert profitorientált vállalatként kaptak endegélyt kutatói munkára, amire eddig nem volt példa. Tény, számukra továbbra sem jár közvetlen gazdasági előnnyel a drónok használata, ugyanakkor egyértelmű, hogy távlati céljuk továbbra is a kereskedelmi használat, a távirányítású kvadkopterrel történő házhozszállítás megvalósítása. A most kibrusztolt felszállási engedély ebből a szempontból óriási versenyelőnyt jelenthet a hasonló megoldásban reménykedő amerikai cégekkel szemben. Ha az FAA egyszer megadja az általános zöld lámpát, azt számos feltételhez köti majd, és abban a pillanatban a Prime Air lesz az egyetlen etalon. Már persze ha a többiek ezt addig szó nélkül hagyják.