DrónVilág

farnborough_2014

Körbenéztünk a külföldi szakportálokon, mi jót mutattak a drónipar szereplői a világ egyik legnívósabb kiállításán és vásárán. Sajnos az UAV szektor méltatlanul alulértékelt maradt a sajtóban, pedig a piaci szakemberek ismét megerősítették előrejelzéseiket, mely szerint 2014 és 2023 között világszerte 90 billió dollárt fognak megmozgatni a drónokkal kapcsolatos üzletek. A 49. Farnborough International Airshow-n hetvennél több, pilóta nélküli repülőt, alkalmazást vagy kiegészítőt gyártó vállalat vonult fel, igaz, legtöbbjük továbbra is a hadipari megrendelésekre fókuszált.

Az egyik legfelkapottabb hír az a francia-brit megállapodás volt, melynek értelmében egy pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle) létrehozására indítanak közös projektet. A Future Combat Air System (FCAS) két, jelenleg külön-külön futó tanulmánygép, a brit BAE Systems Taranis-a és francia Dassault nEUROn tapasztalatait fogja magában egyesíteni. A Taranis-al kapcsolatban a BAE képviselői bejelentették a második tesztsorozata sikeres lezárását, ezek során a gép már teljes értékű lopakodóként, a radarok számára csökkentett észlelhetőségű módban suhant.

bae_systems_taranisA nEUROn-ról májusi kötelékben-repülős akciója óta nem hallhattunk, most kiderült, az év további részében Franciaországban és Olaszországban fogják tesztelni, majd 2016-ban a svédországi Vidsel-be viszik, ahol már bombák ledobásával is kísérleteznek.

dassault_neuron_2

A „nagyok” közül a General Atomics volt ezúttal a legaktívabb, bemutatták az Advanced Cockpit Block 50 nevet viselő, frissen piacra dobott irányítóközpontjukat:

general_atomics_advanced_gcs_block50

Gőzerővel dolgoznak a Predator-ok fejlesztésén is, útban van az RQ-1 A új verziója, a Predator  XP, mely június 27-én első, 35 perces próbarepülést teljesítette. Az XP minden külső paraméterét tekintve megegyezik az alapgéppel, de fejlettebb fedélzeti intelligenciát kapott, meg egy rakat egyéb belső tuningot – akit érdekelnek a részletek, itt végigböngészheti. A Predator B-hez is érkezik egy módosított modell ER (Extended Range) megjelöléssel, ez a gép megnövelt üzemidejére utal. Az év végéig hosszabb szárnyak, külső üzemanyagtartályok és megerősített futómű révén szeretnék 27 óráról 42-ig feltornászni a drón levegőben töltött maximális idejét.

general_atomics_predator_xp_1

Az izraeli-palesztín konfliktus miatt nem volt túl vidám a hangulat az Elbit és IAI standjai körül, utóbbi cég ráadásul abból próbált reklámot csinálni magának, hogy Ghost, Heron, Eitan és Searcher (alul) modelljeik sikeres gázai bevetéseivel büszkélkedett.

iai_searcher_1Visszafogottabb volt az Elbit, nyilván nem jött jól, hogy pont a vásárral egy időben került napvilágra az a videó, melyben egy símaszkos Hamász katona egy lezuhant (lelőtt?) Skylark-ot mutogat.  Hermes TM 450-es é 900-as drónjaikat csak hologrammos formában prezentálták. A nagy nevű Thales és Textron nem erőltette meg magát pilóta nélküli repülők terén, mindössze egy FFLMM (Free Fall Lightweight Multi-role Missile) nevű, kifejezetten drónok számára készült bombát mutogattak újdonság gyanánt. A 70 centis, 6 kilós lőszer a két cég közös fejlesztése, gratulálunk hozzá.

thales_textron_fflmm_bomb

Nem kápráztatott el a Boeing Insitu és az Airbus, előbbi a ScanEagle és Integrator drónjaival, utóbbi egy Atlante nevű modellel letudta a kötelező fellépést.

airbus_atlante_1

Az AeroVironment sem rukkolt elő újdonsággal, de ők legalább a teljes palettát felvonultatták: Shrike, Puma, Raven és Wasp AE is tiszteletét tette Farnborough-ban.

aerovironment_farnborough_2014

Az olasz Piaggio kiállította a Kalapácsfejűt, melynek tesztelése tavaly novemberben ért véget. Az olasz légierőnél már tervezik, hogy a hazai gyártású gépekre cserélik a jelenlegi Predator-okat, de ehhez rengeteg próbarepülésre és papírmunkára lesz még szükség.

piaggio_hammerhead_1

A Turkish Aerospace Industries büszkén jelentette, a török hadsereg 10 darab ANKA-t rendelt 300 millió dollár értékben. Sőt, Egyiptom, Pakisztán és Szaúd-Arábia is érdeklődik a TAI gépe iránt, úgy tűnik tehát, a Közel-Keleten sikerült konkurenciát teremteniük a Predatoroknak és Heronoknak.

tai_anka_1

Nyomul a portugál Tekever, ezúttal egy vadiúj, közepes hatótávolságú és repülési magasággal bíró gépet lepleztek le: a 4 méter hosszú AR5 Life Ray Evolution 50 kilogrammos hasznos teher melllett 12 órás üzemidőre képes.

tekever_AR5_life_ray_evolution

Magukkal hozták a kistestvért, az AR4 Evolution-t is, amit annyira könnyű összeszerelni, hogy még ennek a riporternőnek is sikerült.

A bejegyzés trackback címe:

https://dronvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr667479100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tíz brutális harci drón a jövőből | DrónVilág 2015.02.21. 14:55:54

[…] BAE Systems által fejlesztett Taranis-ról, legutóbb a tavaly augusztusi Farnborough Airshow-n került reflektorfénybe. A sugárhajtású gép különleges motorjait a Rolls-Royce adja, a tervek szerint szuperszonikus […]
süti beállítások módosítása