Körbenéztünk a külföldi szakportálokon, mi jót mutattak a drónipar szereplői a világ egyik legnívósabb kiállításán és vásárán. Sajnos az UAV szektor méltatlanul alulértékelt maradt a sajtóban, pedig a piaci szakemberek ismét megerősítették előrejelzéseiket, mely szerint 2014 és 2023 között világszerte 90 billió dollárt fognak megmozgatni a drónokkal kapcsolatos üzletek. A 49. Farnborough International Airshow-n hetvennél több, pilóta nélküli repülőt, alkalmazást vagy kiegészítőt gyártó vállalat vonult fel, igaz, legtöbbjük továbbra is a hadipari megrendelésekre fókuszált.
Az egyik legfelkapottabb hír az a francia-brit megállapodás volt, melynek értelmében egy pilóta nélküli harci repülőgép (UCAV – Unmanned Combat Aerial Vehicle) létrehozására indítanak közös projektet. A Future Combat Air System (FCAS) két, jelenleg külön-külön futó tanulmánygép, a brit BAE Systems Taranis-a és francia Dassault nEUROn tapasztalatait fogja magában egyesíteni. A Taranis-al kapcsolatban a BAE képviselői bejelentették a második tesztsorozata sikeres lezárását, ezek során a gép már teljes értékű lopakodóként, a radarok számára csökkentett észlelhetőségű módban suhant.
A nEUROn-ról májusi kötelékben-repülős akciója óta nem hallhattunk, most kiderült, az év további részében Franciaországban és Olaszországban fogják tesztelni, majd 2016-ban a svédországi Vidsel-be viszik, ahol már bombák ledobásával is kísérleteznek.
A „nagyok” közül a General Atomics volt ezúttal a legaktívabb, bemutatták az Advanced Cockpit Block 50 nevet viselő, frissen piacra dobott irányítóközpontjukat:
Gőzerővel dolgoznak a Predator-ok fejlesztésén is, útban van az RQ-1 A új verziója, a Predator XP, mely június 27-én első, 35 perces próbarepülést teljesítette. Az XP minden külső paraméterét tekintve megegyezik az alapgéppel, de fejlettebb fedélzeti intelligenciát kapott, meg egy rakat egyéb belső tuningot – akit érdekelnek a részletek, itt végigböngészheti. A Predator B-hez is érkezik egy módosított modell ER (Extended Range) megjelöléssel, ez a gép megnövelt üzemidejére utal. Az év végéig hosszabb szárnyak, külső üzemanyagtartályok és megerősített futómű révén szeretnék 27 óráról 42-ig feltornászni a drón levegőben töltött maximális idejét.
Az izraeli-palesztín konfliktus miatt nem volt túl vidám a hangulat az Elbit és IAI standjai körül, utóbbi cég ráadásul abból próbált reklámot csinálni magának, hogy Ghost, Heron, Eitan és Searcher (alul) modelljeik sikeres gázai bevetéseivel büszkélkedett.
Visszafogottabb volt az Elbit, nyilván nem jött jól, hogy pont a vásárral egy időben került napvilágra az a videó, melyben egy símaszkos Hamász katona egy lezuhant (lelőtt?) Skylark-ot mutogat. Hermes TM 450-es é 900-as drónjaikat csak hologrammos formában prezentálták. A nagy nevű Thales és Textron nem erőltette meg magát pilóta nélküli repülők terén, mindössze egy FFLMM (Free Fall Lightweight Multi-role Missile) nevű, kifejezetten drónok számára készült bombát mutogattak újdonság gyanánt. A 70 centis, 6 kilós lőszer a két cég közös fejlesztése, gratulálunk hozzá.
Nem kápráztatott el a Boeing Insitu és az Airbus, előbbi a ScanEagle és Integrator drónjaival, utóbbi egy Atlante nevű modellel letudta a kötelező fellépést.
Az AeroVironment sem rukkolt elő újdonsággal, de ők legalább a teljes palettát felvonultatták: Shrike, Puma, Raven és Wasp AE is tiszteletét tette Farnborough-ban.
Az olasz Piaggio kiállította a Kalapácsfejűt, melynek tesztelése tavaly novemberben ért véget. Az olasz légierőnél már tervezik, hogy a hazai gyártású gépekre cserélik a jelenlegi Predator-okat, de ehhez rengeteg próbarepülésre és papírmunkára lesz még szükség.
A Turkish Aerospace Industries büszkén jelentette, a török hadsereg 10 darab ANKA-t rendelt 300 millió dollár értékben. Sőt, Egyiptom, Pakisztán és Szaúd-Arábia is érdeklődik a TAI gépe iránt, úgy tűnik tehát, a Közel-Keleten sikerült konkurenciát teremteniük a Predatoroknak és Heronoknak.
Nyomul a portugál Tekever, ezúttal egy vadiúj, közepes hatótávolságú és repülési magasággal bíró gépet lepleztek le: a 4 méter hosszú AR5 Life Ray Evolution 50 kilogrammos hasznos teher melllett 12 órás üzemidőre képes.
Magukkal hozták a kistestvért, az AR4 Evolution-t is, amit annyira könnyű összeszerelni, hogy még ennek a riporternőnek is sikerült.