Sűrű évet zárunk, hisz’ világszerte kitörni készül a drón-mánia, és bár a szót meghallva sokan még mindig csak terrorista-gyilkoló repülőkre asszociálnak, szerencsére a pilóta nélküli légijárművek hasznos felhasználásáról egyre több hír jelenik meg. Magyarországon is megtörni látszik a jég, míg korábban csak a Honvédség, az egyetemi kutatók és a modellrepülők szerelmesei foglalkoztak napi szinten ezekkel az eszközökkel, ma már minden vezető hírportál rendszeresen beszámol az iparág újdonságairól.
Nem kívánunk túl sok szót pazarolni katonaságunk drón-állományára és azok felhasználásával kapcsolatos történésekre, mert továbbra is az építő jellegű felhasználási célokra szeretnénk fókuszálni, ugyanakkor az iparág hazai fejlődésének számbavételénél semmiképp’ sem hagyhatjuk figyelmen kívül a hadsereg ezen a területen végzett tevékenységét. A helyzet ugyanis az, hogy míg világszerte gombamód megszaporodtak a magántulajdonban álló, különböző méretű és típusú UAV-ket készítő cégek, addig itthon kizárólag a Magyar Honvédséghez köthetünk némi fejlesztői és gyártói tevékenységet.
Jelenleg nincs olyan hazai vállalkozás, amely kereskedelmi céllal végezne (sorozat)gyártói tevékenységet. Van rengeteg modellbolt, megrendelésre bármilyen konfigurációt összeraknak, és persze a modellező társadalom tagjai is megépítik a maguk gépeit. A szolgáltató szektorban megjelentek a vállalkozó kedvűek, akik légifilmezést-fotózást végeznek saját drónjaikkal. Az igazi áttörést azonban azoknak a vállalkozásoknak a megjelenése jelentené, mint amilyenekkel az AUVSI 2014-es kiállításán találkozhattunk.
Ami a hazai vállalkozói szférából egyelőre hiányzik, az szerencsére az egyetemi szinten már remelkül működik. Kiváló eredményekről, köztük világszinten is újdonságnak számító fejlesztésekről adott hírt az MTA SZTAKI, a Pécsi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem. Emellett nagy érdeklődés övezte a dróntechnológia megjelenését a különböző egyetemi napokon és rendezvényeken, például a Kutatók Éjszakáján.
Az MH és a HM EI Zrt. egyébként túl sok fejlesztést nem mutatott fel 2014-ben, új típusú multirotor vagy merevszárnyú nem került bemutatásra, viszont igen aktívan kiveszi a részét a szakmai programok szervezéséből, ősszel fontos konferenciát és nyílt napot tartottak. Ennek az is oka, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) egyedüli piaci szereplőként a Honvédségtől vár tanácsot a drónok hazai légtérbe történő integrálásához.
És itt máris elérkeztünk az év egyik legkényesebb kérdéséhez, a jogszabályozáshoz. Ami bizony csúszik. Lehet sokféleképpen kommunikálni, de a helyzet az, hogy nem készült el időre, vagy legalábbis a kormány részéről nem volt pontosan meghatározva, hogy minek kellett volna elkészülnie 2014 júliusára. Egyelőre van NKH munkacsoport, tervezet, szakértelem, vizsgálat, tesztelés, adatvédelmi állásfoglalás, de az UAV-k civil felhasználása továbbra is homályos terület. A meglévő jogszabályok ugyan adnak némi elvi iránymutatást, de a gyakorlat már rég’ elvált a paragrafusoktól, engedély és konzekvencia nélkül is bárki reptet ma drónt Magyarországon, ha ahhoz van kedve. Sajnos sem a kormány, sem a szakma részéről nem elég erős a nyomás ahhoz, hogy érdemi előrelépés történjen ez ügyben. Ne nekünk legyen igazunk, de félő, valamilyen tragikus esemény fogja csak kellő mértékben felhívni a figyelmet a rendszer hiányosságaira.
Ami a civil szférát illeti, áprilisban megalakult a Magyar FPV Egyesület, májusban indult a Drone Hungary, novemberben 1 éves lett a DrónVilág Magazin. Az FPV Egyesület elsősorban a jogi környezet alakulását követi figyelemmel és július óta a tagok számára felelősségbiztosítást kínálnak. A Drone Hungary gyakorlatilag egy modellező klub és fórum, egyelőre csak facebookon, jövőre már saját honlappal és youtube csatornával.