Hamarosan megkezdődnek a TANAN pilóta nélküli helikopter legújabb prototípusának tesztjei, erről adott hírt a francia légiipari óriás leányvállalata. Az idén januárban jelentős átszervezésen átesett Airbus Group űripari és haditechnikai divíziója, az Airbus Defence and Space a januári, szingapúri szalonon mutatta be a TANAN 300-at, mely immár 80 kilogrammos hasznos teher elrepítésére alkalmas.
A TANAN alapját továbbra is a svéd CybAero által készített APID 60-as drón adja, igaz, a teherbíró képesség megnövelésének érdekében a kasztni jelentős átalakítására volt szükség. A dízelmotorhoz nem nyúltak, bár a korábbi tervek még az EADS Innovation Works által készített hibrid meghajtási rendszer beépítéséről szóltak.
A 3.2 méter hosszú, 300 kilogrammot nyomó nehézfiú végsebessége eléri a 150 km/órát, üzemideje 8 és 12 óra között mozog. A kísérleti repülések során az L-3 Wescam elektro-optikai és infrakamerái kerülnek majd fel a fedélzetre, de marad hely az AIS automatikus követőrendszer és az IFF (Identification Friend or Foe) barát-idegen felismerési rendszer kütyüjeinek is. Már csak az a nagy kérdés, melyik ország tengerészeti-szárazföldi egysége rendel majd elsőként a Saab Skeldar és a Schiebel Camcopter S-100 konkurensének szánt TANAN-ból. Egyelőre ugyanis mindössze „titkos vevőjelöltek”-el büszkélkednek az Airbus vezetői, konkrét szerződésről nincs hír.
Van helyette viszont egy megállapodás, melyet a napokban írtak alá a francia Dassault Aviation és az olasz Alenia Aermacchi-val. Ennek értelmében újabb közös fejlesztésű, európai drón-projekt veszi kezdetét. Az elkészítendő géppel kapcsolatban még túl sok konkrétum nem került nyílvánosságra, egyelőre annyi biztos, hogy 2020-ig egy MALE kategóriájú (medium-altitude long-endurance) azaz közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű drónt kívánnak összerakni. A finanszírozáshoz szükséges pénzt kizárólag a megrendelőktől szeretnék begyűjteni, cserébe kedvező vételárat és az európai hatóság által garantált repülési engedélyt ígérnek.