Magyar idő szerint szerda délután 5 órakor került leleplezésre a világ elsőszámú kvadkopterének legújabb szériája, a DJI Phantom 3, amely májustól két verzióban – Advanced és Professional – kerül a modellboltok polcaira. Hogy mi csak most foglalkozunk részletesen a kínai gyártó üdvöskéjével, annak egyszerű oka, hogy beharangozó cikkünkben a hivatalos bemutató előtt elárultuk olvasóinknak az új gép legfontosabb részleteit. Ettől függetlenül bízunk benne, az igazán fanatikus rajongók még így is tövig rágták mind a tíz körmüket a jó pár órásra elnyújtott élő közvetítés alatt.
Ami a külsőt illeti, a DJI nem változtatott a Phantom már-már emblematikusnak mondható formavilágán, egyedül a kopter első karjain cserélték le a csíkozást arany (Professional) illetve ezüst (Advanced) színekre. Az elődhöz képest valamivel nehezebb és szélesebb lett, de még mindig a hobbi felhasználók tűréshatárán belüli méretekkel.
Maradt 25 perc körül a repülési idő, de azért történt előrelépés az akkumlátorok tekintetében: a három cellát négy váltja, melyek töltöttségéről a továbbfejlesztett Intelligent Flight Battery technológiának és a beépített led fényjelzéseknek köszönhetően valós idejű visszajelzést ígér a gyártó. Ezeknek az apróbb változtatásoknak persze van azért másodlagos célja is, nevezetesen hogy a korábbi Phantom széria tulajdonosai - kompatibilitás hiányában - még véletlenül se tudják megspórolni az egyes tartozékok árát.
A Phantom-ok navigációs képességéről megoszlanak a vélemények, a DJI pedig jól érzi, hogy ez az a terület, ahol még óriási tere van a fejlődésnek. A multirotorok azért tudtak hihetetlen gyorsan népszerűvé válni, mert az RC helikopterek irányításához szükséges több hónapos szenvedéssel ellentétben már néhány óra után bárki képes volt velük repülni. A felhasználók most már egyre intelligensebb drónokra vágynak, olyan kopterekre, amelyek “látnak” a térben és maguktól reagálnak a környezet változásaira, például önállóan kitérnek egy madár elől. A Phantom 3 a GPS mellé megkapta az orosz GLONASS navigációs rendszert, így még több műholdat képes befogni, plusz belepakolták az Inspire 1 ultrahangos szenzorait, ami elsősorban a beltéri repkedést hivatott támogatni, úgyhogy ilyen szempontból óriási az előrelépés.
Néhány apróságot leszámítva az Advanced és Professional verzió közti különbséget a kamera jelenti, előbbi ugyanis “csak” Full HD-ra képes, utóbbi viszont - az Inspire 1-hez hasonlóan - 4K felbontásra is alkalmas. Nem mehetünk el szó nélkül egy furcsa jelenség mellett, mely szerint a 4K szót meghallva sokan úgy vágják hanyatt magukat, mint amikor annak idején apám hazahozta életünk első színes tévéjét, amit az ellopott Lada biztosításából vásárolt és aminek köszönhetően végre megértettük, miért Hupikék a Törpikék. Négyká…tegye fel a kezét, akinek otthon 3840*2160-as felbontású tévé áll a nappalijában és a barátai hasonló paraméterrel bíró monitoron csodálják a Youtube-ra feltöltött légifelvételeit. Na ugye.
Amennyire felesleges a 4K, annyira remek és nagyvonalú húzás volt a Lightbridge integrálása. Remek, mert így akár 2 kilométeres távolságból is Full HD-ban kapjuk az élőképet és nagyvonalú, mert ezért a kütyüért eddig külön elkértek 1400 dollárt. Hasonlóan üdvözlendő a nem túl fantáziadús Pilot App nevű alkalmazás, aminek segítségével például élő közvetítést streamelhetünk Youtube csatornánkra.
Ejtsünk pár szót a Phantom 3 áráról, mert ez az egyik legnagyobb és legkellemesebb meglepetése volt a bemutatónak. A Professional 1260, az Advanced 1000 dollárért vihető haza, ez utóbbi ára közel megegyezik a hazai kereskedők által kínált Phantom 2-ével.