DrónVilág

fire_drone_2.jpgA Firechief internetes szakportál összegyűjtötte a lángok elleni küzdelemben leghatékonyabb segítséget nyújtó, pilóta nélküli repülőket. Íme a lista.

Bozóttüzek specialistája: ELIMCO E300

elimco_e300_1

Az INFOCA andalúziai tűzvédelmi hatóság tavaly óta dolgozik a kategóriájában nagy teherbírásúnak (2-4kg) számító, elektromos meghajtású merevszárnyúval. Az E300 egy feltöltéssel 3 órát képes a levegőben maradni, ezalatt 100 kilométeres távolságig is eljuthat. Fedélzeti számítógépén az Elimco által kifejezetten a spanyolországi bozótttüzek megfékezésére fejlesztett FÉNIX adatgyűjtő és stratégiai tanácsadó rendszer fut, amelynek segítségével a földi pilóta könnyedén felderítheti a tűzfészkeket és azokat valós időben jelenítheti meg egy térképes alkalmazáson. A hőkamerával felszerelt drón másik nagy előnye, hogy a tűzoltás során kritikus időszakot jelentő éjszakai órák alatt is részletes információt tud adni például a terjedési irány megváltozásáról. A sevillai székhelyű cég modelljének talán egyetlen hátránya, hogy önálló fel- és leszállásra nem képes, utóbbi műveletet például csak ejtőernyő segítségével tudja végrehajtani, ez erdőtüzek során nem a legoptimálisabb megoldás. Ugyanakkor nagytestvére, az E500 már ezeket a hiányosságokat is pótolja.

Egy igazi katasztrófa-elhárító: Viking 400-S

l3_viking_400_1

Az amerikai L3 Unmanned Systems hat méter szárnyfesztávolságú, 12 órás üzemidővel rendelkező repülője a középkategóriát képviseli. Alapfelszereltsége az L3 Wescam által fejlesztett MX-10-es kameraház, amely hat különböző szenzor egyidejű használatát teszi lehetővé, így kémiai, rádioaktív vagy nukleáris veszélyek felderítésére is alkalmas eszközökkel szerelhető fel. Ezek az érzékelők kiemelt fontossággal bírnak az ipari területeken előforduló tűzesetek oltása során. A repülő hatótávolsága 130 kilométer, hasznos teherbírása 45 kilogramm körül van, a fel- és leszállás automatizált. A gyártó előnyként említi még a gép gyors bevethetőségét, ami szintén kritikus szempont minden tűzesetnél – a Viking összeszerelése mindössze egy órát vesz igénybe.

A részletek mestere: Sensefly eBee

sensefly_ebee_1

Full-automata, ultrakönnyű, szuperprecíz - az óragyártás után újabb iparágban tették le névjegyüket a svájciak. Nem véletlen, hogy a világ egyik legismertebb pilóta nélküli  rendszereket építő cége, az amerikai Parrott is gyorsan felfigyelt a Sensefly-ra, a két vállalat 2012 nyara óta közösen fejleszt. A legmodernebb habtechnikával készült eBee mindössze 0.75 kilogrammot nyom, fesztávja 96 cm, szétszerelt állapotában elfér egy aktatáska méretű dobozban. A gép viszonylag erős szélben (45km/h) is stabilan repül, li-polymer akkumulátorai 45 perces üzemidőt biztosítanak, végsebessége 57 km/óra. A fedélzetébe integrált 16 megapixeles kamerával dolgozik, méghozzá nem akármilyen részletességgel: egy 10 négyzetkilométernyi területet képes 3 centiméter/pixel-es darabokra szétszedni. A vásárlók ráadásul ingyen megkapják mellé a három dimenziós térképek készítésére alkalmas Postflight Terra 3D alkalmazást és az eMotion 2 útvonaltervező és repülésirányító szoftvert, amely tíz eBee egyidejű irányítását teszi lehetővé. Kis méreténél és könnyű súlyánál fogva a tűzoltók nehezen megközelíthető terepekre is magukkal tudják vinni, a felderítendő területről készített 3D-s modelleket pedig azonnal megtekinthetik okostelefonon. Emellett hasznos társ a tűzoltási munkálatokat követő gyors és részletes kárfelmérés elvégzésénél.

Utána az özönvíz: Kaman K-MAX UAT

kaman_kmax_1

Igazi nehézsúlyú harcos, nem tévedés, 6000 font azaz közel 2800 kilogramm elrepítésére képes ez a helikopter, amelyet a Kaman Aerospace és a Lockheed Martin közösen épített. Az első modell még 1991-ben szállt fel és sokáig fedélzeti pilótával repült, aztán a drónok megjelenésével a tervezők újragondolták a benne rejlő lehetőségeket és 2010-re elkészítették pilóta nélküli változatát.  A K-Max több nemzetközi díjat besöpört már és számos országból érkezett rá előrendelés, de eddig mindössze három darabot gyártottak belőle és kizárólag katonai célokra használják. 2014 augusztusáig az amerikai tengerészgyalogság afganisztáni missziójában teljesítenek szolgálatot, az egységek utánpótlását szállítják, eddig körülbelül 1000 órát töltöttek a levegőben. Talán nem kell külön részleteznünk, fegyverek helyett vízzel megpakolva milyen hihetetlen nagy segítséget tudnának nyújtani egy-egy nagyobb kiterjedésű erdőtűz megfékezésében, emberi életek kockáztatása nélkül.

Mindent egy helyről: Information Processing Systems MCV

ips_mvc

Az amerikai IPS járműve kissé kakukktojás, hiszen nem repülőről van szó, hanem akciófilmekben látott mobil irányítóközpontról. A kaliforniai cégnél tulajdonképpen Ford típusú tehergépkocsikat alakítanak át egyedi módon: beleraknak mindenféle high-tech kommunikációs eszközt, szenzort, radart, és mellette egy vagy több pilóta nélküli repülőt. Az így elkészült Mobile Command Vehicle (MVC) a helyszínre érkezve fel- és leszállási helyszínt biztosít, így a drónoknak nem kell megtenniük a központ és a tűzeset közti távolságot, az általuk begyűjtött adatokat gyorsabban lehet feldolgozni és újratöltésük is könnyebben megoldható.

A bejegyzés trackback címe:

https://dronvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr837478938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Újdonság a Sensefly-tól | DrónVilág 2014.10.13. 16:08:30

[…] múlt héten, amikor ígérete szerint az Intergeo konferencián bemutatta vadonatúj drónját. Az eBee sikere után sokan azt várták, a svájci cég minden erejével a merevszárnyúak kategóriájára […]