DrónVilág

umiak_jegtorohajo_2

A kanadai Fednav konténerszállítójának kapitányát a hajó előtt repülő, nyolc propelleres multirotor segíti a navigációban. Úgy tudni, a montreáli székhelyű cég az első a szállítmányozással foglalkozó vállalatok közt, amely már nem csupán kísérleti jelleggel használ pilóta nélküli légijárműveket nemzetközi fuvarjai során.

umiak_drone.jpgA 2006-ban épült, 32 ezer tonna összsúlyú Umiak I a világ egyik leghatalmasabb, jégtörő páncéllal borított szállítóhajója, amely évente másfél billió kanadai dollár értékű árut visz magával. Nem csoda hát, hogy a tulajdonosok a biztonságos révbeérés érdekében igyekeznek a legújabb technikai vívmányokat bevetni. Egy sarkvidéki hajóút ugyanis igen speciális felkészültséget és nagy odafigyelést kíván a parancsnoki hídon dolgozóktól. Az óceán felszínét borító jégmező számtalan veszélyt rejthet, a jégtáblák apró elváltozásai, a kiemelkedések, törések bármikor súlyos károkat okozhatnak a hajóban. A kapitány feladata, hogy folyamatosan vizsgálja az útba eső területek felszínét és ez alapján határozza meg az ideális haladási irányt.

umiak_jegtorohajo_3

Ebben jelent most nagy segítséget az Umiak előtt repülő drón, melynek kamerája folyamatos, HD minőségű videóképet sugároz a vezérlőterem monitorjára. Bár a műholdak és radarok hasonló segítséget nyújtottak eddig is, az UAV-k valós időben terjesztik ki a navigátor horizontális látómezőjét és minden eddiginél részletesebb megfigyelést tesznek lehetővé.

A beérkezett adatok feldolgozására külön szoftvert fejlesztett a Fednav egyik leányvállalata, a jégmezők feltérképezésében és elemzésében 20 éves tapasztalattal rendekező Enfotec. „A pilóta nélküli légijárművek használata hihetetlenül hasznos az olyan jégformák azonosításánál, amelyeket a hajónak érdemes elkerülnie. Biztonságos utat garantálnak, miközben segítenek a nyílt vizek felfedezésében, ezzel rengeteg időt, üzemanyagot és pénzt takarítva meg” – erőssítette meg a drónok kínálta előnyöket Thomas Paterson vezérigazgató-helyettes. A rendszer első próbájára a Kanada délkeleti részén található Labrador-partoknál került sor, ahol az év első harmadában megvastagodó jégpáncél sokszor okoz fejtörést a hajóskapitányok és legénységük számára.

A bejegyzés trackback címe:

http://dronvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr287478944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.