A kanadai Fednav konténerszállítójának kapitányát a hajó előtt repülő, nyolc propelleres multirotor segíti a navigációban. Úgy tudni, a montreáli székhelyű cég az első a szállítmányozással foglalkozó vállalatok közt, amely már nem csupán kísérleti jelleggel használ pilóta nélküli légijárműveket nemzetközi fuvarjai során.
A 2006-ban épült, 32 ezer tonna összsúlyú Umiak I a világ egyik leghatalmasabb, jégtörő páncéllal borított szállítóhajója, amely évente másfél billió kanadai dollár értékű árut visz magával. Nem csoda hát, hogy a tulajdonosok a biztonságos révbeérés érdekében igyekeznek a legújabb technikai vívmányokat bevetni. Egy sarkvidéki hajóút ugyanis igen speciális felkészültséget és nagy odafigyelést kíván a parancsnoki hídon dolgozóktól. Az óceán felszínét borító jégmező számtalan veszélyt rejthet, a jégtáblák apró elváltozásai, a kiemelkedések, törések bármikor súlyos károkat okozhatnak a hajóban. A kapitány feladata, hogy folyamatosan vizsgálja az útba eső területek felszínét és ez alapján határozza meg az ideális haladási irányt.
Ebben jelent most nagy segítséget az Umiak előtt repülő drón, melynek kamerája folyamatos, HD minőségű videóképet sugároz a vezérlőterem monitorjára. Bár a műholdak és radarok hasonló segítséget nyújtottak eddig is, az UAV-k valós időben terjesztik ki a navigátor horizontális látómezőjét és minden eddiginél részletesebb megfigyelést tesznek lehetővé.
A beérkezett adatok feldolgozására külön szoftvert fejlesztett a Fednav egyik leányvállalata, a jégmezők feltérképezésében és elemzésében 20 éves tapasztalattal rendekező Enfotec. „A pilóta nélküli légijárművek használata hihetetlenül hasznos az olyan jégformák azonosításánál, amelyeket a hajónak érdemes elkerülnie. Biztonságos utat garantálnak, miközben segítenek a nyílt vizek felfedezésében, ezzel rengeteg időt, üzemanyagot és pénzt takarítva meg” – erőssítette meg a drónok kínálta előnyöket Thomas Paterson vezérigazgató-helyettes. A rendszer első próbájára a Kanada délkeleti részén található Labrador-partoknál került sor, ahol az év első harmadában megvastagodó jégpáncél sokszor okoz fejtörést a hajóskapitányok és legénységük számára.